‘De Keuze Van…’

Het concept
Goed zichtbaar vanaf de straatzijde zijn 10 enorme foto’s van topsporters, die aan de vlaggenmasten voor het Stadion hangen. Ze vormen een onderdeel van de productie ‘De Keuze Van...’, een nieuwe traditie in de Nederlandse sport. Om de vier tot vijf maanden worden deze vervangen en “De Keuze Van…’ is daarmee een wisselende buitenexpositie van de internationale sport geworden, een incidenteel eerbetoon aan de sporters in kwestie.

In de voorgaande jaren hebben drie wereldberoemde Nederlandse sporters gehoor gegeven aan de vraag van het Olympisch Stadion om een persoonlijke selectie te maken van de vijf favoriete sportmomenten. Deze gastconservatoren waren respectievelijk voetballer Johan Cruijff (Ajax, FC Barcelona en aanvoerder Nederlands Elftal op WK 1974), schaatster Yvonne van Gennip (Koningin van de Olympische Winterspelen 1988) en voetballer Edwin van der Sar (Ajax, Manchester United, aanvoerder Nederlands Elftal op WK 2006).

Juni 2008 – De Keuze van de Chefs de Mission
In 2008 stond de eerste serie ‘De Keuze Van…’ in het teken van de Olympische en Paralympische Spelen in China. Voor de eerste serie sportmomenten kozen de ambassadeurs van het Nederlands Olympisch Team en Nederlands Paralympisch Team het favoriete sportmoment uit hun eigen carrière.

Vanaf juni is de beurt aan Charles van Commenée, Chef de Mission van het Nederlands Olympisch Team en Thea Limbach, Chef de Mission van het Nederlands Paralympisch Team. De twee Chefs de Mission kiezen hun favoriete sportmomenten uit de Nederlandse sportgeschiedenis. Vanaf 11 juni hangen 10 grote fotobanieren met deze sportmomenten voor het Olympisch Stadion.

Vanaf oktober kijken we terug naar de Olympische Spelen met NOC*NSF voorzitter Erica Terpstra. Haar favoriete sportmomenten van de Olympische Spelen in Beijing worden, net als de eerder genoemde edities van ‘De Keuze van…’, in beeld gebracht in de Olympic Experience en buiten op het plein voor het Olympisch Stadion. 


Televisieserie

Het concept ‘De Keuze van…’ krijgt nu ook een vervolg in de vorm van een televisieserie. Deze serie, genaamd ‘De weg naar Goud’, wordt geproduceerd door Triple Media in samenwerking met omroep MAX. Verderop in deze persmap leest u hierover meer informatie. 

De serie ‘De Keuze van...’ 2008 komt voort uit een samenwerking tussen Stichting Exploitatie Olympisch Stadion Amsterdam en NOC*NSF.











Voor meer foto's zie www.sport.nl